Dr Iwona Sikorska
źródło: Plasterek.pl
Dr IWONA SIKORSKA jest specjalistą w dziedzinie psychologii klinicznej, nauczycielem akademickim, adiunktem w Instytucie Psychologii Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Wieloletni psycholog szkolny, realizatorka licznych warsztatów dla młodzieży. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół:
- psychologii rozwoju człowieka w biegu życia
- psychologii klinicznej dzieci i młodzieży
- antropologii filozoficznej
Jako specjalistka psychologii klinicznej pracuje terapeutycznie z dziećmi i młodzieżą. Bierze udział w międzynarodowych projektach związanych z promocją zdrowia psychicznego dzieci, współpracując z Uniwersytetem w Landau-Koblenz oraz we Freiburgu w Niemczech. Autorka wielu publikacji, poradników, artykułów oraz współautorka licznych książek.
Pani dr Iwona Sikorska na portalu Plasterek.pl jest Ekspertem sprawującym pieczę nad merytoryczną poprawnością artykułów w zakresie tematyki rozwoju dziecka.
Polecane artykuły
-
Własne łóżko czyli pierwszy krok do samodzielności
Jednym z fundamentalnych zadań rozwojowych dziecka jest bycie samodzielną i autonomiczną jednostką. Pierwszym krokiem do zrealizowania tego zadania rozwojowego jest umiejętność samodzielnego spania we własnym łóżku. Bywa to trudne, zarówno dla dziecka jak i dla rodzica. Można powiedzieć, że jest to jedna z przyczyn konfliktów, powód pierwszych poważnych nieporozumień. Sposób, w jaki jest on rozwiązywany jest bardzo ważny dla późniejszych etapów rozwojowych. Matki często prowadzą dialog wewnętrzny kiedy? jak? a nawet po co?
-
Aby dziecko chciało się uczyć
Szkolne osiągnięcia dzieci, to jedna z głównych przyczyn wchodzenia w konflikty rodziców i ich pociechy w okresie szkolnym, a odmienna perspektywa patrzenia na naukę, to główny katalizator tych konfliktów. Ta sama idea czy doświadczenie, dla dziecka i jego rodzica, mogą mieć całkowicie odmienne znaczenie, choć obu stronom wydaje się, że doświadczają tego samego. Rodzice niepokojąc się wynikami nauki swoich dzieci, myślą o ich przyszłości, pragnąc aby osiągnęły w życiu sukces społeczny i zawodowy, co w ich mniemaniu ma nieodzowny związek z osiągnięciami szkolnymi.
Brak komentarzy | więcej -
Czy dziecko to człowiek?
Święty Augustyn w swoim głównym dziele teologicznym „O państwie Bożym" opisuje dziecko jako „ludzkie szczenię", tak złe i głupie, że gdyby nie było nadzorowane przez dorosłych z przyjemnością robiłoby tylko to co złe i zabronione. Według Augustyna dzieciństwo pozbawione jest wszelkiej wartości czy specyfiki. Jedyną słuszną drogą postępowania z dzieckiem jest stosowanie kar. Pasek, pięści, groźby, zastraszanie, psychiczna presja - to konieczne narzędzia w wychowaniu i edukacji. Według Augustyna dziecko to nie człowiek, staje się nim dopiero po osiągnięciu pełnoletniości.
A kim dziecko jest dla Ciebie?
Czy przyznajesz mu pełne prawo do jego człowieczeństwa?
-
Jak mówić nie, kiedy dziecko mówi nie.
Jako rodzice pragniemy być konsekwentni i wyrozumiali, stanowczy i łagodni zarazem. Nie chcemy, żeby nasze dzieci jadły na obiad chipsy, a po szkole siedziały do wieczora przed komputerem. Marzymy, żeby miały wrodzone zamiłowanie do nauki i do sprzątania. I żeby na dodatek rozumiały, dlaczego im jednego zabraniamy, a innego wymagamy. Kiedy więc dziecko na naszą mądrość wychowawczą mówi „nie", stajemy między młotem a kowadłem: upierać się czy odpuścić?
Komentarze (0)
Zaloguj się, aby dodać komentarz