Newsletter Plasterek.pl - zapanuj nad czasem [2013-01-16]

czas1.jpg

W dzisiejszym newsletterze:

  • Panuj nad swoim czasem, czyli co zrobić, aby niepotrzebnie nie tracić czasu
  • Zadania pilne i ważne, czyli nadaj rangę swoim sprawom


Warto wiedzieć

czas.jpgPanuj nad swoim czasem

Któż z nas od czasu do czasu nie przyłapuje się na marnowaniu swojego czasu. Straty czasu przypominają ucieczkę ciepła z domu, przez nieszczelne drzwi i okna. Choć poszczególne straty nie są wielkie, zsumowane mogą nas słono kosztować. Dlatego czasu warto pilnować. Aby to zrobić należy go wykorzystywać najlepiej, jak potrafimy, a później rozliczać się przed samym sobą. Psycholodzy dowiedli, że w ciągu dnia jesteśmy w stanie efektywnie pracować przez półtorej do dwóch godzin. Jest to tak zwany złoty czas, który powinniśmy zarezerwować na wykonanie najważniejszych zadań. Zazwyczaj wypada on między 9, a 12, ale bywa też, że później. Aby ustalić, kiedy mamy swoje złote godziny należy przyjrzeć się swojemu rytmowi dnia. W zarządzaniu czasem sprawdza się także popularna zasada Pareto 20/80, która mówi, że 80 proc. efektu pracy zawdzięczamy tylko 20 proc. podjętych działań. Stąd płynie wniosek, że produktywny będzie tylko co piąty odebrany telefon - warto więc je selekcjonować, a z trwającego godzinę spotkania efektywny będzie kwadrans. Przy planowaniu czasu warto też brać pod uwagę własne predyspozycje. Każdy z nas ma swój własny czas biologiczny, który znacząco wpływa na nasze działania. Słowik (ranny ptaszek) nie powinien zatem tracić swojego najlepszego czasu na stanie w korku, a sowa (aktywna wieczorem) - na bezmyślne wieczorne oglądanie telewizji.

Czy zarządzasz swoim czasem, czy też czas zarządza Tobą? - dołącz do dyskusji na Facebooku.



Ćwiczenie w tym tygodniu

Zadania pilne i ważne

Planowanie, to klasyka w zarządzaniu czasem. Jednakże samo zaplanowanie nie wystarczy. Wypisanym zadaniom warto przyporządkować odpowiednią rangę, do czego niezwykle pomocna może się okazać tak zwana macierz Eisenhowera. Technika ta polega na podziale zadań, jakie mamy do wykonania, na cztery kategorie według pilności i ważności. Do pierwszej kategorii należą zadania ważne i pilne, których nie unikniemy i nie możemy zaniedbać. Druga, to rzeczy ważne, ale nie pilne - decydują o naszym poczuciu szczęścia i bezpieczeństwa. W trzeciej mieszczą się sprawy pilne, lecz nieważne, w których bierzemy udział ze względu na innych. Ostatnia kategoria, to rzeczy nieważne i niepilne, które tylko pożerają nasz czas.

macierz.jpg

Według Stevena Coveya amerykańskiego guru zarządzania czasem, marnujemy czas i życie tkwiąc bezproduktywnie w ostatniej kategorii, podczas gdy 60 proc. czasu i energii powinniśmy poświecić tej drugiej - czyli zajmować się sprawami ważnymi, a więc tymi od których najbardziej zależy nasz życiowy sukces.

Ćwiczenie:

Na podstawie zamieszczonego schematu sporządź swoją własną macierz Eisenhowera. Zaplanuj w ten sposób swój dzień, tydzień i miesiąc.

Dołącz do nas na:

f_logo.jpg    logo-nk.jpg



« Lista wszystkich biuletynów